Powered by Blogger.
Selamat Datang Ke Blog Mesra Ilmu [Pedoman Dan Tauladan]


Saturday, August 31, 2013

Kisah Kematian Saidina Umar al-Khattob R.A.



Abu Lu'luah seorang Majusi telah bertemu dengan Saidina Umar R.A. dan mengadu mengenai jumlah kharaj (macam cukai) yang dikenakan ke atasnya untuk dijelaskan kepada tuannya iaitu Mughirah bin Syu'bah agak tinggi. Kadar jumlah yang terpaksa dibayar ialah 4 dirham setiap hari yang mana Saidina Umar R.A. yang mendengar pengaduan ini mengatakan bahawa jumlah itu agak bersesuaian dan tidak terlalu membebankan. Ini berdasarkan kepada pendapatnya hasil daripada beberapa kerja yang dilakukan.

Sebenarnya Saidina Umar R.A. memang boleh mempertimbangkan rayuannya itu sebagaimana beliau berbuat demikian dengan mereka yang lain tetapi beliau tetap dengan pendiriannya bahawa kadar yang dikenakan tidak membebankan Abu Lu'luah. Apabila rayuannya itu tidak diterima oleh Saidina Umar R.A. maka dia terus berlalu dari situ dalam keadaan marah dan penuh perasaan dendam. Dia berniat dalam hati untuk membunuh Saidina Umar R.A. dan hanya menunggu masa yang sesuai untuk melaksanakan niat jahatnya itu.

Pada suatu hari ketika Saidina Umar R.A. bersama para sahabat yang lain ingin mendirikan solat Subuh, Abu Lu'luah turut sama masuk ke masjid dan berada dicelah-celah para sahabat yang lain.
Saidina Umar R.A. di gelar Amirul Mukminin.Ketika Abu Lu'luah hampir dengan Saidina Umar R.A., dia terus menikam Saidina Umar R.A. Abu Lu'luah telah menikam sebanyak 6 tikaman. 1 tikaman terkena di bahagaian perut Saidina Umar R.A. Abu Lu'luah menikam menggunakan pisau bermata dua, tikaman yang terkena di bahagian perut menyebabkan Saidina Umar R.A. gugur syahid.

Setelah menikam Saidina Umar, Abu Lu'luah cuba melarikan diri  tetapi ditahan oleh para sahabat yang lain. Apabila ditahan menyebabkan dia terus menggunakan pisaunya untuk menikam mereka yang cuba menangkapnya.

Ini menyebabkan sebelas atau tiga belas orang sahabat gugur syahid dan yang lain ramai yang luka. Namun begitu para sahabat cuba juga untuk menangkap penjenayah yang kejam itu dan akhirnya Abdullah bin 'Auf az-Zuhri berjaya memegang bajunya dan terus menariknya sehingga dia rebah di atas lantai. Melihat dirinya telah terkepong dan tertangkap maka dia terus membunuh dirinya sendiri dengan menggunakan pisau ditangannya. Selepas itu Abdullah bin 'Auf terus memenggalkan kepala penjenayah itu.

Para muslimin yang berada di situ terus memangku beliau dalam keadaan penuh kebimbangan. Beliau menyeru :" Adalah di kalangan kamu ini Abdul Rahman bin 'Auf?". Para muslimin menyahut : " Ya! ada wahai Amirul Mukminin". Beliau berkata :"Katakanlah kepadanya agar mengimamkan para muslimin dalam menunaikan solat Subuh!. Ia merupakan solat fardhu yang diwajibkan ketika ini".

Saidina Umar R.A. telah menghembuskan nafas yang terakhir pada subuh hari pertama bulan Muharram tahun 22 hijrah ketika dalam usianya 63 tahun, iaitu sama dengan umur Rasulullah S.A.W dan Saidina Abu Bakar ketika kewafatan keduanya.

Selepas jenazah beliau selesai diurus maka Suhaib ar-Rumi telah mengimamkan para muslimin dalam menyembahyangkan jasad yang mulia ini. Beliau dikebumikan dalam bilik Sayyidatina 'Aisyah selepas mendapat keizinannya. Maqam beliau berada berhampiran maqam Rasulullah S.A.W dan Saidina Abu Bakar.

Pada hari itu juga para ahli majlis Syura telah bermesyuarat dan sebulat suara melantik Saidina Uthman bin al-'Affan sebagai khalifah ar-rashid yang ketiga menggantikan Saidina Umar al-Khattob al-Faruq R.A. sebagai pemimpin Daulah Islamiah.

Fakta : Pengikut Syiah mengagungkan Abu Lu'luah di dalam doanya. Mereka sentiasa mengangkat maqam Abu lu'luah sebagai pejuang agama mereka.

"Jika ada kesilapan daripada kisah ini, berharap agar anda semua boleh memberikan komen sebagai pembetulan"

Sumber : Daripada pembacaan dan pemahaman admin


<< Kredit Mesra Ilmu >>


No comments:

Post a Comment

Tambah komen anda di sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informasi Kartikel

Informasi Ping.busuk

 
SEO Stats powered by MyPagerank.Net