Powered by Blogger.
Selamat Datang Ke Blog Mesra Ilmu [Pedoman Dan Tauladan]


Sunday, August 25, 2013

Kisah Nabi Yahya Dengan Iblis



Diriwayatkan bahawa Yahya A.S. telah melihat Iblis membawa pengait dari segala macam bahan. Maka Yahya A.S. pun bertanya: "Wahai Iblis, pengait apakah yang kamu bawa itu?". Mendengar pertanyaan Nabi Yahya itu maka Iblis pun berkata: "Semua yang aku bawa ini adalah untuk kesenangan nafsu, aku akan mendapatkan anak Adam dengannya". 

Lalu Nabi Yahya A.S. berkata : "Adakah bahagian aku ada di dalamnya?". Iblis berkata : "Ya ada, kadang-kadang kamu kenyang, lalu aku membuat kamu merasa berat untuk berzikir dan bersolat". Nabi Yahya A.S. bertanya lagi: "Ada apa-apa lagi selain dari itu untuk ku?". Iblis menjawab : "Tidak". Nabi Yahya berkata lagi : "Bagi Allah wajib atasku, aku tidak akan memenuhi perutku dengan makanan-makanan untuk selamanya". Mendengar kata Nabi Yahya A.S. itu, Iblis berkata : "Dan bagi Allah atasku, aku tidak akan menasihati lagi walaupun seorang muslim buat selamanya". 


Sumber : Daripada pemahaman dan pembacaan admin

<< Kredit Mesra Ilmu >>

No comments:

Post a Comment

Tambah komen anda di sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informasi Kartikel

Informasi Ping.busuk

 
SEO Stats powered by MyPagerank.Net