Powered by Blogger.
Selamat Datang Ke Blog Mesra Ilmu [Pedoman Dan Tauladan]


Saturday, August 24, 2013

Anak Kecil Menasihati Orang Dewasa



Dalam sebuah riwayat menyatakan bahawa ada seorang lelaki tua sedang berjalan-jalan di tepi sungai. Semasa dia berjalan-jalan dia terpandang seorang anak kecil sedang menangis sambil mengambil wudhuk. 

Apabila orang tua itu melihat si anak kecil yang sedang menangis, maka dia pun bertanya: "Wahai anak kecil, kenapa engkau menangis?". 

Anak kecil itu berkata: "Wahai pakcik, saya telah membaca Al-Quran sehingga sampai ke ayat yang berbunyi 'Yaa ayyuhal ladziina aamanuu quu anfusakum' yang bermaksud, 'Wahai orang-orang yang beriman, jagalah olehmu akan dirimu'. Saya menangis sebab saya takut akan dimasukkan ke dalam api neraka". 

Orang tua itu berkata: "Wahai anak kecil janganlah kamu takut sesungguhnya kamu terpelihara dan tidak akan dimasukkan ke dalam neraka". 

Anak kecil itu berkata: "Wahai pakcik, pakcik adalah orang yang berakal, tidakkah pakcik lihat kalau orang menyalakan api maka yang pertama sekali mereka akan memasukkan ranting-ranting dahulu kemudian baru mereka akan memasukkan kayu yang besar. Jadi tentulah saya yang akan dibakar terlebih dahulu barulah akan dibakar orang dewasa". 

Orang tua itu berkata sambil menangis: "Sesungguhnya anak kecil ini lebih takut kepada neraka daripada orang dewasa, maka bagaimana keadaan kami nanti". 

Sumber : Daripada pembacaan dan pemahaman admin

<< kredit Mesra Ilmu >>

No comments:

Post a Comment

Tambah komen anda di sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informasi Kartikel

Informasi Ping.busuk