Powered by Blogger.
Selamat Datang Ke Blog Mesra Ilmu [Pedoman Dan Tauladan]


Thursday, July 25, 2013

Apabila Iblis Menyatakan Musuh Utamanya


Ketika Iblis datang menghadap Rasulullah S.A.W., telah berlaku satu dialog antara Rasulullah S.A.W. dengan Iblis. Soalan-soalan daripada Rasulullah S.A.W. dituju kepada Iblis dan dijawab secara benar dan jujur oleh Iblis.

Sabda Rasulullah S.A.W. : “Wahai Iblis, siapakah musuhmu yang paling utama dan yang paling besar sekali, bagaimana pula perasaanmu terhadapku?”


Jawab Iblis : “Ya Nabi Allah, musuhku yang paling utama ialah engkau dan yang paling besar di dunia ini juga”. 

Sewaktu Iblis berkata demikian, Rasulullah S.A.W. menatap dan membulatkan pandangan pada Iblis sehingga membuatkan Iblis terketar-ketar ketakutan yang amat sangat. Iblis berkata lagi: “Wahai Nabi Allah, aku ini boleh menyerupai berbagai-bagai rupa, aku ini boleh bertukar berbagai-bagai suara, samaada menyerupai manusia atau pun binatang-binatang. Tetapi tidak boleh menyerupai rupa dan bentukmu wahai Muhammad. Aku tidak sanggup untuk melanggar teguran Allah S.W.T., jika aku melanggar perintah Allah S.W.T, maka seluruh diriku ini akan hancur menjadi abu ya nabi Allah”.

Berkata Iblis lagi: “Ya nabi Allah, sebagaimana engkau berusaha bersungguh-sungguh siang malam, penat lelah, bersusah payah untuk memberi nasihat dan membimbing umatmu ke jalan yang benar, lagi benar belaka, dengan iktikad yang sah dan jelas sehingga mereka berada di jalan yang lurus di dalam agama Islam yang suci. Maka begitu juga aku berusaha sedaya upaya aku, mengerahkan bala tenteraku dengan seluruh kekuatan dan tenaga, untuk sentiasa mendorong anak Adam dengan penipuan,segala muslihat, tipu dayaku, sehingga mereka sesat dan sesesatnya sehingga terjerumus ke dalam kekafiran dan keingkaran. Aku tetap akan berusaha dengan bersungguh-sungguh supaya mereka yang sudah Islam akan dapatku jebakkan meninggalkan jalan yang lurus, dan pergi ke jalan yang salah dan bathil, supaya mereka (orang yang sesat) dapat bersamaku ke dalam neraka kelak”.

Semoga kita sentiasa mendapat rahmat dan bimbingan supaya tidak terjerumus ke dalam neraka. Insyallah…

Rujukan : Pemahaman Dari Pembacaan Admin Bersumberkan Yang Bernas Lagi Benar 


No comments:

Post a Comment

Tambah komen anda di sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informasi Kartikel

Informasi Ping.busuk

 
SEO Stats powered by MyPagerank.Net