Powered by Blogger.
Selamat Datang Ke Blog Mesra Ilmu [Pedoman Dan Tauladan]


Monday, July 22, 2013

Kisah Pemuda Yang Dicari Oleh Tiga Malaikat


gambar sekadar hiasan


Dalam sebuah  hikayat diterangkan bahawa sesungguhnya Dzun-Nun masuk ke dalam Masjidil Haram, dalam pada itu dia terpandang seorang pemuda yang bogel dan sedang meraung sakit di bawah sebuah tiang, dia menangis sangat kuat dan bersedih, melihat hal yang demikian  maka Dzun-Nun berkata: “Wahai anak muda siapakah kamu?” Maka berkata orang muda itu: “Aku adalah pengembara yang sedang rindu”.

Kemudian orang muda itu pun menangis dengan kuat sekali sehingga sampai ajalnya, maka Dzun-Nun pun membuka pakaiannya lalu menutupnya dan dia keluar untuk membeli kain kafan untuk orang muda tersebut.

Setelah Dzun-Nun kembali maka dia terperanjat apabila mendapati pemuda itu tidak ada lagi di situ dan dia berkata: “Subhanallah”.

Kemudian Dzun-Nun  mendengar suara yang berkata: “Wahai Dzun-Nun, sesungguhnya pengembara itu adalah orang yang dicari-cari oleh syaitan tetapi syaitan gagal bertemu dengannya. Dan dia juga dicari oleh malaikat Malik tetapi malaikat Malik juga gagal bertemu dengannya. Dan dia juga dicari oleh malaikat Ridhwan dari syurga tetapi malaikat Ridhwan juga gagal bertemu dengannya”.

Lalu Dzun-Nun berkata: “Jadi dimanakah dia?” Maka berkata suara itu: “Dia berada di tempat yang disenangi di sisi Tuhannya yang Maha Berkuasa ( perhatikan Al-Quran dalam Surah Al-Qamar ayat 55). 

Disebabkan cintanya, serta banyak ketaatannya dan cepat dalam taubatnya”.

Masyallah……


Surah Al-Qamar Ayat -55
“Ditempat yang sungguh bahagia, disisi Tuhan Yang Menguasai segala-galanya, lagi Yang Berkuasa melakukan sekehendakNya”



Rujukan : Himpunan Kisah-Kisah Teladan


No comments:

Post a Comment

Tambah komen anda di sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informasi Kartikel

Informasi Ping.busuk

 
SEO Stats powered by MyPagerank.Net