Powered by Blogger.
Selamat Datang Ke Blog Mesra Ilmu [Pedoman Dan Tauladan]


Tuesday, July 23, 2013

Kisah Sembahyang Hari Jumaat

Gambar sekadar hiasan


Dalam hadis Anas r.a. dari Rasulullah S.A.W. telah bersabda : “Bahawa sesungguhnya telah datang kepadaku Jibrail A.S. dan ditelapak tangannya terdapat cermin yang putih dan berkata Jibrail A.S. : “Ini adalah Jumaat, Tuhanmu telah memfardhukannya kepadamu agar Jumaat itu menjadi hari raya bagimu dan bagi umatmu sepeninggalanmu”.

Kemudian Rasulullah S.A.W. bersabda : “Apakah yang ada bagi kamu di dalamnya, lalu Jibrail A.S. berkata: “Di dalamnya kamu memiliki sebuah saat yang paling baik dan sesiapa yang berdoa di dalamnya dengan kebaikan yang dibagikan kepadanya, Allah akan memberinya kabaikan itu dan tidak ada bahagian yang disimpan untuk lebih agung dari itu, atau dia berlindung dari kecelakaan yang telah merupakan hal yang ditulis atas dia kecuali Allah S.W.T. akan mengampuninya dari yang lebih dari itu. Dia adalah pemimpin dari semua hari bagi kita dan kita akan menyebutnya esok di hari kiamat dengan “hari tambahan”.

Lalu Rasulullah S.A.W. bertanya: “Mengapa begitu”. Berkata Jibrail A.S. : ‘Sesungguhnya Tuhanmu Azza Wa Jalla telah membuat sebuah lembah yang sangat semerbak bau wanginya dan juga sangat putih. Dan apabila datangnya hari Jumaat maka turunlah Allah S.W.T. dari Illiyyin ke atas kursinya dna Nampak kepada mereka, sehingga mereka memandang kepada Zatnya yang agung”.

Rasulullah S.A.W. telah bersabda: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari di dalamnya adalah hari Jumaat, di hari yang diciptakan Adam A.S, di hari yang dimakukkan Adam A.S. ke syurga, di hari yang Nabi Adam A.S. diturunkan ke Bumi, di hari yang diterimanya taubat Adam A.S. dan hari Jumaat juga hari yang Nabi Adam A.S. wafat dan di hari Jumaat jugalah akan berlakunya kiamat itu. Hari itu di sisi Allah S.W.T. adalah hari penambahan. Begitulah malaikat-malaikat menyebutnya di langit. Dan hari Jumaat jugalah hari melihat kepada Allah S.W.T.”.

Dalam sebuah hadis menerangkan bahawa sesungguhnya  Rasulullah S.A.W. telah bersabda : “Apabila selamat hari Jumaat, maka selamat pula hari yang lainnya”.

Rasulullah S.A.W. bersabda : “Sesungguhnya neraka Jahim itu menyala setiap hari sebelum zawal (yakni matahari tergelincir dari tengah langit) yakni waktu Istiwa matahari (di tengah langit) dalam jantung langit. 
Oleh itu janganlah kamu sembahyang di saat ini  kecuali hari Jumaat, kerana pada hari itu waktu solat seluruhnya dan sesungguhnya neraka Jahanam tidak menyala di dalamnya”.

Ka’ab r.a. berkata : “Sesungguhnya Allah S.W.T. telah mengutamakan mekah di antara beberapa negeri, bulan Ramadhan di antara beberapa bulan dan Jumaat di antara beberapa hari dan Lailatul Qadar di antara beberapa malam”.

Dikisahkan  sesungguhnya burung-burung dan bangsa serangga itu bertemu antara mereka di antara satu sama lain pada hari Jumaat dan mereka berkata; “Selamat,selamat,ini adalah hari yang baik”.
Rasulullah S.A.W. bersabda : “Sesiapa yang mati pada hari Jumaat, atau malam Jumaat, amak dituliskan baginya pahala orang mati syahid dan terpelihara dari seksa kubur”.

Hari Jumaat adalah  satu  hari yang sangat mulia di antara hari-hari yang lain. Oleh itu hendaklah kita berada di masjid lebih awal dengan mengerjakan solat-solat sunat dan minta kepada Allah S.W.T., sebab dalam masa tersebut ada suatu masa yang mana doa kita akan diperkenankan oleh Allah S.W.T.


Rujukan : Himpunan Kisah-Kisah  Teladan 



No comments:

Post a Comment

Tambah komen anda di sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informasi Kartikel

Informasi Ping.busuk