Powered by Blogger.
Selamat Datang Ke Blog Mesra Ilmu [Pedoman Dan Tauladan]


Tuesday, July 23, 2013

Kisah Nabi Nuh A.S. Dengan Iblis Sewaktu Dalam Bahtera

gambar sekadar hiasan


Telah diriwayatkan bahawa sesungguhnya sewaktu Nabi Nuh A.S. telah memuatkan semua makhluk Allah S.W.T. setiap sepasang sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah S.W.T. maka Nabi Nuh A.S. terpandang seorang tua yang tidak dikenali duduk dalam bahtera beliau, maka beliau pun berkata : “Apakah yang mendorong kamu masuk ke sini?”.

Kemudian orang tua itu berkata : “Kedatangan ku mari adalah  untuk mendapatkan hati para sahabat kamu, biar hati mereka bersamaku dan tubuh mereka bersama kamu”.  Setelah Nabi Nuh A.S. mendengar kata-kata orang tua itu, maka tahulah Nabi Nuh A.S. bahawa orang tua itu adalah Iblis laknat. Lalu berkata Nabi Nuh A.S. “ Keluarlah kamu dari bahtera ini wahai musuh Allah, kamu adalah orang yang dilaknati”.
Kemudian Iblis laknat berkata: “Aku ada 5 cara untuk membinasakan manusia dengannya, tetapi aku hanya akan memberitahu kamu 3 sahaja dan aku tidak akan menceritakan kepada kamu bakinya dua itu”.

Setelah itu Allah S.W.T. menurunkan wahyu yang bermaksud : “Wahai Nuh, sesungguhnya kamu tidak memerlukan yang tiga itu, tetapi hendaklah dia memberitahu yang dua itu”.

Lalu Nabi Nuh A.S. berkata : “ Katakanlah kepadaku yang dua itu”. Iblis berkata: “ Ada dua hal yang tidak pernah membohongi aku dan tidak pernah mereka menyalahi aku, dan dengan keduanya aku celakakan manusia itu dengan kerakusan dan kedengkian. Dengan sebab kedengkian  itulah aku dilaknat dan menjadikan aku orang yang terkutuk. Dan adapun kerakusan  itu telah diperolehi di syurga seutuhnya bagi Adam kecuali syajarah, lalu aku mendapatkan keperluan aku  melalui Adam sebab kerakusan. Di antaranya kenyang dari makanan, walaupun makanan itu halal dan bersih, akan  tetapi kekenyangan akan menguatkan kesenangan-kesenangan nafsu, dan  kesenangan itu adalah pedang-pedang syaitan”.



Rujukan : Himpunan Kisah-Kisah Teladan


No comments:

Post a Comment

Tambah komen anda di sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informasi Kartikel

Informasi Ping.busuk

 
SEO Stats powered by MyPagerank.Net