Powered by Blogger.
Selamat Datang Ke Blog Mesra Ilmu [Pedoman Dan Tauladan]


Friday, July 26, 2013

Hukum Raup Muka Selepas Selesai Beri Salam

Gambar sekadar hiasan


Kenapa raup muka selepas selesai memberi salam ketika selepas solat? Ketika saya membaca di harian Metro, terdapat artikel yang menarik bagi saya untuk saya kongsikan semula pada anda. Ia tentang pertanyaan seorang hamba Allah kepada seorang ustaz.

kisah lanjut nya seperti di bawah :

Bolehkan Dr memberikan sedikit penjelasan mengenai hukumnya? 
Ini kerana setahu saya ada dua hadis mengenai meraup muka dan kebanyakan ulama mengatakan kedua-dua hadis itu sangat daif serta tidak boleh dijadikan hujah.
Jawapan : 
Secara umumnya perbuatan itu tidak haram atau bidaah, malah ada hujah seperti yang anda katakan iaitu terdapat dalam riwayat hadis daif. 

Hadis daif dihukum boleh beramal dengannya dan sesiapa yang beramal dengannya mudah-mudahan mendapat ganjaran sunat. 

Antaranya hadis: “Rasulullah SAW apabila selesai daripada solatnya, maka Nabi menyapu dahinya dengan tangan kanannya sambil berdoa: ‘Asyhadu an la ilaaha illallah ar-Rahman ar-Rahiim. Allahumma azhib ‘an al-hamm wa al-aza’ 

(Aku naik saksi tiada Tuhan selain Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Ya Allah jauhkan daripadaku kesakitan dan kedukacitaan).” (Riwayat at-Thabrani) 

Sementara itu, meninggalkannya tidak menjejaskan solat kerana perbuatan meraup atau menyapu muka selepas selesai memberi salam berlaku di luar solat.

Rujukan : Harian Metro

No comments:

Post a Comment

Tambah komen anda di sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informasi Kartikel

Informasi Ping.busuk

 
SEO Stats powered by MyPagerank.Net